tisdag 10 januari 2012

Loppistips!

Tack snälla ni för alla tips om gröten! Det ska provas att göra en ny omgång, denna gång med socker... Jag måste visst ha glömt det förra gången!

Jag får många frågor om var jag hittar mina loppisfynd. Därför tänkte jag ge er mina favoritställen, så jag antar att vi får armbågas mot varandra i fortsättningen ;-)

Erikshjälpen Rättvik


Erikshjälpen har normalt öppet två gånger i veckan. Jag brukar kika in där emellanåt när det passar. Det gäller att vara i tid, för det är mycket folk! Fynden växer inte direkt på träd därinne, men ibland har man tur. Jag har köpt en mängd gamla möbler där för nästan inga pengar alls. Bland annat ett skrivbord, två bokhyllor, två docksängar och en pall. Och en massa andra smågrejor som ni ser på bilden ovan.

Bakluckeloppis


På en bakluckeloppis här i Rättvik i somras fyndade jag massvis med gamla, vackra, klassiska böcker för 5 kr st! Det är ett fynd. Jag köper mycket böcker tillbarnen på loppis. De kostar nästan ingenting och man kan skänka iväg dem när man tröttnat. på bakluckeloppisar brukar man kunna fynda, folk som rensat ur vill bli av med sina saker. Håll utkik i tidningen efter bakluckeloppis på din ort eller varför inte dra igång en själv?

Loppisen i Falun


Vid Rusta i Falun ligger en stor loppis där privatpersoner kan hyra ett bord och sälja varje lördag. Där brukar man kunna hitta en hel del! Men man får vara beredd på mycket folk! Mest hittar jag barnkläder och leksaker till barnen där för inga pengar alls. På lördag tänkte jag åka dit med min syster (min bästa loppispartner)! Det är spännande, för man vet aldrig vad man kommer hem med!

Stadsdelsloppis



Den allra bästa loppisen är den i olika stadsdelar av Falun. Bland annat Elsborg och Östanfors i början av sommaren. Detta är gamla stadsdelar med underbara hus och tillhörande små gårdar tätt, tätt. De boende öppnar upp sina trädgårdar med en mängd urrensade saker som behöver nytt hem. Jag har gjort så många fynd där, för inga pengar alls. Det är bättre än julafton! Jag har bland annat hittat ett bord, en gammal skolplansch och en söt röd pall där.

Byloppisar


Häromkring i Siljansområdet brukar det vara många byloppisar. Man får hålla ögonen öppna i de lokala tidningarna. Ibland är det hela områden, gator eller bara enstaka hus som håller loppis.

Antikloppis


I slutet av sommaren anordnas antikloppis här i Rättvik. Där hittar man lite "finare" och dyrare fynd. Men även en del billigare. Att våga pruta är A och O i sådana sammanhang. Denna fina plåtburk hittade jag för någon sommar sedan. Och nu sist köpte jag ett månbord.


Auktion


Inte att underskatta är auktionerna. Det är såklart mysigast på sommaren när det är på olika gårdar, men priserna brukar dra iväg då. Man kan lämna bud om man inte har tid att närvara. Jag ropade in två antika helt underbara järnsängar på auktion för något år sedan. Tanken var att de skulle stå i barnens rum. Tyvärr är de för höga. Om någon är intresserad utav att köpa dessa går det bra att maila mig, vi har förlängt dem så att en normal 90 cm madrass får plats: jordgubbarmedmjolk@yahoo.se

Har ni några loppistips så lämna dem gärna i kommentarerna!

Kanske ses vi på lördag på loppis? :-)

Kram M



19 kommentarer:

  1. så mycket fina saker..kram och tack för tipsen=)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för bra tips på fyndställen i dalarna.
    Vi är ju mestadels på Öland och där vimlar det av loppisar överallt. Som också har billiga priser.
    Så är ni sugna på att göra en bad & loppis kombo i sommar,
    åk till Öland! :-)

    Kram
    Fröken Vit.

    SvaraRadera
  3. Jag igen, haha.

    Apropå loppisfynd, kan du läsa om mina 4 stora "skåploppisfynd", jag gjorde i somras i småland och hur tokigt det slutade, haha.

    Ha en härlig tisdag!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för fina tips, får ta med dem när det blir Dalarna nästa gång :) En liten önskan om ett inlägg, skulle du orka och vilja visa lite mer av ert fina golv fr Alloc? Jag och min man renoverar en gammal gård och det börjar så smått närma sig beställning av golv. Efter att ha sett ditt fina golv så har jag tänkt lägga in likadant. Det verkar passa så bra i ett gammalt timmerhus (som vårt också är, tyvärr så var de breda fina golvplankorna inte intakta så nu blir det nytt). Skulle vara ytterst tacksam om du ville ta några bilder på golvet och lägga ut, hur tycker du att golvet är annars? Är du nöjd? Känns det naturtroget? Osv? Tack på förhand! Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Loppis drottningen ;)
    Gillade kuddarna i kökssoffan, nya?!

    Kram Madde

    SvaraRadera
  6. Älskar loppis och auktion! Men egentligen borde jag vara den som säljer;)

    Exakt den där docksängen har jag! Fast min är röd. Fick den av min pappa när jag var liten. En äkta 70-talare med andra ord:) Tyvärr är botten trasig, så det är ersatt med ny (inte så snyggt gjord).

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Hej! Så fint du visar. Har tittat och inspirerats av ditt kök väldigt mycket det sista, eftersom vi ska renovera vårt till våren. Har ett par frågor om det går bra? Vad har du för mått på ditt skafferi? Är du nöjd med porslinsho, trots småbarn i huset? Det sägs att det lätt går ur flisor och blir sprickor i dem.. Vit bänkskiva, blir det lätt fläckar eller är det lätt att hålla rent? Vore tacksam för svar! Kram Anna

    SvaraRadera
  8. åh, älskar också loppisar, vilka bra fynd du gör!

    SvaraRadera
  9. Åh, den som ändå bodde i Dalarna... Du är en fena på att hitta underbara saker! Urfina prylar och söta bilder! Tack för inspirationen fina du! Längtar efter loppisrunda - ska jaga fina ting till sommarstället... :)

    Kram Jes ♥

    SvaraRadera
  10. Hej, många fina saker. Precis en sån där plåtburk har jag fast en gul, den är från min mormor och morfar som hade en butik tills kriget kom. Jag älskar gamla (och nya) plåtburkar, har en hel hylla full. /Blomman

    SvaraRadera
  11. Åh så vackra ting!! Skulle så gärna vilja hitta sådär fina bestick till ett bra pris :)) alla jag hittat är så dyra tycker jag!!

    Loppis är till för att fynds på, eller hur??

    Ha en fin kväll!
    Kraam Sofia

    SvaraRadera
  12. Jeg reiser til Sverige hver sommer, det er noe helt annet der borte hos dere :) Jeg kommer til sommeren også - kanskje til Dalarna ;) Da er det loppis og opplevelser for alle pengene, hihi ;) Takk for urmysig blogg som jeg er innom daglig :) Klem Anette

    SvaraRadera
  13. UNderbara fynd du har gjort!
    Du är precis som jag, springer på allt möjliga ställen, man får inte tro att man hittar sakerna på ett ställe precis ;)

    Kram
    Och forsatt loppis lycka till dig

    Marina

    SvaraRadera
  14. Älskare loppisar, auktioner och seconhandbutiker! Ger mej ut på skattjakt minst en gång i veckan och kommer oftast hem med något. Gillar tänket att återvinna och återanvända saker. Finns så otroligt mycket som bara ligger och väntar på rätt person som ska ta hand om "prylen" och ge den ett nytt liv.

    Jätte fina fynd som du lyckats lägga beslag på:) kram/ Teres

    SvaraRadera
  15. Åh vilka underbara loppisfynd!!!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  16. Vad många bra tips! Synd att det är i fel del av landet för mig...

    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  17. Finfina grejer!
    Jag har också ett sådant blad, Maj om jag inte minns fel, har förresten alla 12 månaderna i en ram, som en kalender, nytt blad varje månad, den är jättefin! Köpte den genom en veckotidning för ganska många år sedan.
    Kram Ann

    SvaraRadera
  18. Låter ju som riktigt bra ställen, synd att Göteborg ligger så långt ifrån ;)

    SvaraRadera
  19. Jättebra tips! Vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera